enduro, hardenduro, cross country, rajdy enduro, KTM LC4 KTM 640 Adventure, EXC250 EXC300 husabergsherco gasgasKLX KLR WR250 Yamaha TT600 XT600 survival GPS nawigacja kompas mapa azymut Suzuki DRZ 400 BMW GS Adventure enduro offroad off-road mondoenduro terracirca longwayround longwaydown moto, travel motorcycle movie motorcycle DVD Paris dakar

Moto i inne takie

 

Bike's  Modyfikacje  Survival   GPS

 Bike's



KTM EXC 250





PAF i 103kg 250EXC daje rade w terenie :) Magiczne sprezynki zmiany oddawania mocy oraz przelacznik map zaplonu robi z tego moto HARDENDURO MATAHARI. Odkrylem moto na nowa za sprawa 12 zebow na przedzie :)



SHERCO ENDURO 3.0I-F




Spira dosiada Sherco 3.0I-F model 2011 i 2012.
Jak sam mowi o nim - Lekko, zwinnie i najlepiej jesli chodzi o HARD ENDURO oczywiscie. Jednak 4t i 102 kg zywej wagi robi roznice :) Moto w planch to powrot do korzeni znaczy sie takze Sherco tyle ze w 2T ale juz na wtrysku.


KTM EXC 200





Mac dostojnie dosiada zasluzony juz EXC 200, znaczy sie 98kg mocno dotarte w bojach blotnego RBR 2010 i 2011. Kilka dodatkow na kole masowym i manetce gazu o slimakowym skoku zmienia charakterystyke moto z systemu 0-1kowego w dziesietny;)





Dla przetrwania trudow HardEnduro wszystkie motocykle sa opancezone w plyty pod silnik co jest niezbedne przy pokonywaniu przeszkod, handbary zeby nie zmieniac za czesto klamek oraz wentylatory chlodnic by pomoc chlodzic plyny. Dodatkowo KATy 2T maja oslony na dyfuzor. 250tka ma carbonowa oslone kichy a dla MACa 200tki Abba wySlodowal pelna klatke montowana do ramy.

Wróć

 Modyfikacje

Mousse

Zeby nie bylo problemow z przypadkowymi kapciami pozbywamy sie dentek w oponach i zakladamy Moussy. Nie trzeba dzwigac zbednego sprzetu do sciagania kol i latania dziur w detkach. yesssssss....
Sa na rynku rozne mousse i nie wiem czym sie roznia ale za to wszyscy jak jeden mowia ze najlepsza sa BIB Michelina. Cos na ksztalt "Co Mercedes to Marcedes" albo w kiedys w skokach spadochornowych "Co Foil to Foil":) Wiec my tez takie mamy zeby spobie zaoszczedzic pozniejszych problemowm. Podobno na najdluzej starczaja poniewaz sie nie topia i nie krusza za szybko. Mozna zakladac moussy tylko na zawody a na codzien smigac na dentkach albo mozna miec dwa typy mousow. Jeden tani na codzien a jeden wypas tylko na zawody. Osobiscie po dwoch latach smigania na mousse to do dentek nie chce juz wracac no chyba ze w bardzo wyjatkowej sytuacji. Jest jeden tylko problem ze takiego nowego moussea trzeba rozjezdzic zanim sie nada do Hard Enduro i zeby to zrobic albo bierze sie zajechane juz zawodniku dla ktorego taki miekki juz sie nie nadaje albo daje nowy do zajechania komus kto smiga cross i odbiera juz gotowy przetworzony produkt :) Inna opcja to kupic mousse ktory jest rozmiar mniejszy niz opona albo taki sam rozmiar ale go nawiercic w wielu miejscach zeby go odpowiednio zmiekczyc...

Sprezynka zmiany charakterystyki silnika

CRT Sprezynka Mocy

W KTM EXC250/300 w zestawie daje trzy kolory sprezynek ktore maja odpowiadac innym charakterystyka oddawania mocy. Zielona daje najpozniejszego kopa, zolta to standard a czerwona robi z motocykla wscieklizne. W ramach potrzeby bez zadnego problemu mozna to sobie wymienic i dopasowac orace sielnika do swoich potrzeb lub warunkow panujacych danego dnia na trasie. Wystarczy odkrecic pokrywe magicznej sprezynki i wyciagnac zawartosc. Poczym podmienic na rzadana sprezynke odpowiadajaca naszym oczekiwania. Tak zeby bylo to zobrazowac jak sa blotniste warunki, duzo kamieni, rzeka lepiej miec pozniej moc zeby nie zrywac przyczepnosci za szybko albo wogule to zakladmy zielona sprezynke. Jak mamy do czynienia z duzymi predkosciami gdzie chcemy jak najdszybciej dostac moc to zakladmy czarwona. Z tego co wiem to nietorzy PRO jezdza na zoltej sprezynce z podkreconym preloaderem aby ja utwardzic i dzieki temu troche bardziej pojsc w strone czerwonej sprezynki.

Wentylator

Wentylator

Bez tego gajetu trasa hardenduro by wygladala jak przejazd gorskiego parowozu :) Tutaj nie ma wyboru i jesli chodzi o mechanicza pomarancze to trzeba sie zglosic do KTMa po akcesoryjny wentylator. Zaklada sie go nitujac do chlodnicy w odpowiednich punktach. Jest to obowazkowy punkt programu do tematu upgrade z "Ready to Race" na Ready to HardEnduro Race :) W EXC 200 ze wzgledu na to ze nie ma startera trzeba zamontowac dodatkowo akumulator, instalacja elektryczna z termostatem lub poprotu wlacznik ktory odpala sie kiedy sie chce lub uwaza to za stosowne.



Termostat

Termostat

W KTM pomiedzy chlodnicami jest zamontowany na wezach dodatkowo termostat ktory ma za zadanie podczas zagrzania sie plynu chlodniczego otworzyc przeplyw i pozwolic plynac mu przez chlodnice i zaczac go chlodzic. Wiadomo ze silniki podczas ciezkiego rzezbienia w terenie nie maja chlodzenia odpowiedniego przez przeplyw powietrza przez chlodnice wiec o zagotowanie plynu bardzo latwo. Wszystkie nasze zabiegi ze zbiornikiem wyrownujacym oraz wentylatorem nic nie dadza jesli ten termostat sie popsuje i zablokuje mozliwosc jakiegokolwiek przeplywu plynu przez chlodnice. Wiec pierwsze co nalezy zrobc to calkowicie pozbyc sie tego single point of failure :) Nic nie wnosi (no moze oszczedza troche ten plyn) a moze wykluczyc nasz motocykl z dalszej walki.

CRT Coolant Recovery Tank

CRT Coolant Recovery Tank

Choc KTM jest "Ready to Race" to i tak nasze enduraki musza byc troche doposazone na wypadek W... Najwazniejsze ze oszczedza nam to wachac parujacy Maca mocz :) KTMy doposazylismy w brakujaca czastke Ready to Race - CRT Coolant Recovery Tank.

Innymi dodatkami do wspomagania chlodzenia jest np wymiana plynu chlodzacego na taki o podwyzszonej temperaturze pracy. Wymiana koreka chlodnicy na taki o wyzszym cisnieniu itd...





Ochorna Dyfuzora

Ochrona Dyfuzora

Problem pogietego dyfuzora jest nieodlaczna czescia polaczenia HardEnduro i 2T. Nastepstwem wgniecen jest zmiana charakterystki dzialania silnika lub calkowita utrata jego mocy. Zeby sie zabezpiczec przed tym i miec szanse ukonczyc wyscig instaluje sie roznego rodzaju oslony. Najlepsza jest pelna oslona ktora ochrania silnik oraz dyfuzor ale niestety minusem tego rozwiaznia jest jej waga i to ze zbiera duzo blota dzieki ktoremu motocykl staje sie wyraznie ciezszy. Mozna tez zainstalowac osobno oslony dyfuzora i silnika. Wydaje sie ze najlepszym rozwiazniem jest polaczenie oslony silnia razem z klatka oslaniajaca dyfuzor, dzieki temu waga zabezpieczenia nie jest za duza ale wykluczamy zbieranie blowa i mamy pewna ochrone przed wgnieceniami lub calkowita utrata dufuzora.

Ochorna Chlodnicy

Ochrona Chlodnicy

Problem pogietego dyfuzora to jedno ale co jesli stracimy przy upadku chlodnice? O ile bedzie tylko pogieta to w niczym nie bedzie przeszkadzalo ale co jesli ja urwiemy calkowicie? Z tego powodu nastepnym obowiazkowym elementem hardenduro jest pozadna oslona chlodnicy. Na rynku jest wiele opcji dostepnych ale w tym punkcie zdecydownie odradzam produkt KTMa:) Oslona KTM jest ciezka i chroni chlodnice tylko przed urwaniem lub pogieciem przy uderzeniu bocznym. Najlepszym produktem dostepnym na rynku jest BulletProofDesigns. Oslona ta jest lekka i chroni chlodnice pod kazdym wzgledem. Przetestowane osobiscie na kazdy mozliwy sposob:) Jedyny minus ze przez to ze ma dosc waskie oka na przodzie moze zakleic sie blotem i przez to troche popsuc charakterystyke chlodzenia ale z drugiej strony jak nie ma oslony to wszystko tez sie zalepi i bedzie ten sam efekt.

Uchwyty/tasmy

Tasmy

Do podnoszenia, wciagania i szarpania moto zalozone mamy tasmy Thetugger. Tak naprawde nie powinno ich byc bo motocykl sluzy do jezdzenia a nie do tych innych wymienionych celow ale... jesli nie ma innego wyjscia to trzeba miec za cos sie zlapac zeby wyciagnac motocykl z dziury nei do wyjechania lub miec o co zapiac karabinek/hak linki holujacej gdy jest za stromo i jest obecna zewnetrzna pomoc w pokonywaniu wzniesienia.
Z innej owej beczki to mozna sobie samemu cos takiego zrobic.



Linka zabezpieczajaca hamulec

Linka

Linka łącząca dzwignę hamulca z silnikiem przydaje sie, zeby nie stracic przez pogiecie hamulca oraz na predkosci galaz nie weszla pomiedzy hamulec a rame i nie wykatapultowalo ridera przez nie zaplanowane zahamowanie w najmniej oczekiwanym momencie. Przy KTM sprawa jest prosta bo katalog Power Parts oferuje gotowy do szybkiej instalacji produkt.








Narzedzia

Narzedzia

Generalnie chodzi o to zeby zminimalizowac potrzebne graty do minimum ze wzgledu na ich wage.
I tak do narzedziowki wpada standardowy zestaw napraczy KTMa + kilka niezbednych dodatkow:

- kilka roznych srubek pasujacych do moto,
- trytki - znaczy opaski sciagajace,
- troche plastycznej stali,
- mooltitool Latherman Wave bo nigdze sie bez niego nie ruszam...:)
- zapasowa swieca na wypadek zalania silnika woda
- zapasowe klamki sprzegla i hamulca (mozna je zamocowac do ramy w airbox),

#1021 postow na advrider.com w temacie co ze soba zabrac ... Mozna by bylo napisac z tego doktorat :)

Wróć

 Survival

Survival kit

Zgodnie z regulaminem RBR zawodnik dodatkow musi miec przy sobie troche sprzetu do przetrwania:

- 1 latarka - Petzl Tikka the best of the best of the best i to samo co z Wavem :)
- 2 reczne race dymne - tu sie przydaje troche zawodowego rozeznania
- 1 compas - guzikowy BCB, mniejszego i dzialajacego juz sie chyba nie da zabrac :)
- 1 lusterko sybnalizacyjne (heliograf) dobre tanie lekkie BCB
- 1 folia NRC to poprostu koc ratowniczy
- 1 wiatro i deszczo odporna kurtka - tutaj idac po bandzie mozna nabyc najtansza wiatrowke z Dacatlonu. Jest mala po spakowaniu a spelnia wszystkie powyzsze warunki.
- Camelbak M.U.L.E. miesci wszystko + 3l Redbulla

Wróć

 GPS

GPS

W 2010 roku Mac mial 60csx z mocowaniem z Touratecha. Tak wyglada jego opinia o tym zestawie po RBR:
"Jedna 60ka kompletnie sie rozpadla, druga mi padla - przez co 2 dni bez nawigacji jechalem no i sporo w plecy z 60ka".
Zgodnie z tym co mowi regulamin wystarczy miec cos malego i prostego gdzie mozna wgrac tracka. Po Romanicsowo tralmatycznych przezyciach Maca doszlismy do wniosku ze najlepszym rozwiazniem do HardEnduro bedzie 2x Garmin Foretrex 301 zamontowane na gabkowa oslone kierownicy.
Najlepsze sa wkoncu proste rozwiazania... :)





Wróć


EXTRASY czyli MADE in HOME :) - KTM CUSTOM RADIATOR GUARDS